الثلاثاء، 4 أغسطس، 2009

رسمة وفكرة وتعليق

بمناسبة الجمعيات النسائية المنشرة حاليا واللى بتطالب بالحرية والمساواة والذي منه
طبعا انا مش هاعلق على الرسمة دلوقتى .. عاوز كل واحد يعلق باللى هو شايفه من وجهة نظره بدون تقيد او تردد وطبعا كل واحد وكل واحدة له حق الرد

هى نفس الرسمة بس فيه اختلاف بسيط



دى طبعا واحد صاحبنا دعك الفانوس وطلع له العفريت ياترى لو انت مكانه هتطلب ايه والعفريت هيرد عليك هيقول ايه
---- لتكبير الرسم اضغط عليه ؟؟؟


39 التعليقات:

عاشقة الأحزان يقول...

حجزززززززززززززززز
اول تعليق
فووووووووووووووووووووووووو

عاشقة الأحزان يقول...

والتانى كمان عشان خاطر اخويا وحبيبى اللى بحترمه قووووووووووووووووووى
ناجى

عاشقة الأحزان يقول...

والتالت بقا عشان خاطر روحى وقلبى وعمرى ودنيتى اللى بحبه قوووى
وبدعى من ربنا حلمى يتحقق يارب اللهم امين يارب العالمين

عاشقة الأحزان يقول...

والربع كمان
هههههههههههههههههه

هو حد عنده مانع


اللى هيقف فى طريقى هموته

عاااااااااااااااااااااااااا

مدونة أخويا ناجى وانا حره فيها

عاشقة الأحزان يقول...

الخامس بقا

انا الوقتى فى الشغل
لما ارجع البيت اعلق برحتى بس انا لاذم احجزززززززززززز

ههههههههههههههههههه

اوك
سى يووووو

المعلم محمد صاحب المطعم - طعمية سخنة يقول...

سلامو عليكم

طيب نقول رسمة الفانوس بس لأن انا كلامي عن المرأة مبيعجبش حد و عشان منتقطعش

بيتهيالي الراجل هيطلب رغيف من العفريت
و العفريت هيقوله بس ده ب 10 امنيات مش 7 !

ليس فقيرا من يحب يقول...

انا بقى تالت تعليق

هاقرى وارجع تانى

وردة يقول...

علي فكرة مع اني انا الحمد لله بنت بس بكره اوووي موضوع حرية المرأة وتحررها
ليه بس الست عاوزة تتخلي عن انوثتها وتتحاول لرجل
حقوقها الاسلام وضحها وصريحة لاتقبل النقاش
ليه الغرب عاوزين يكدرو عشيتنا بمعتقداتهم
بالعكس بقي
الست ربنا كرمها اكبر كرم
بس نقول ايه للجهل بالدين
رسوماتك جميلة ومعبرة
اما بقي لو طلعي العفريت بتاع المصباح
حقوله ايه
.
.
.
.
لاء
ده سر
بيني وبينه
هههههههههه
زي كلامي مع النجمة بالظبط
هههههههههه
ربنا يكرمك
سلام

reem يقول...

ازيك يا استاذ ناجى

انت عاوزنا نعلق على ايه بالظبط على راينا في مطالة المراة بحريتها ؟

ولا على الرسم واوجه الشبه بين المراة وامريكا من وجهة نظر كل واحد ؟

وبعدين مش كل مرأة تطالب بالحرية تبقا وحشة وظالمة وكابسة على نفس الراجل وعاوزه تمشي الكون على مزاجها زى امريكا

مطالبة المرأة لحقوقها وبالحرية مش وحشة بس دا يتوقف على المرأة اللى هاتتعامل مع تلك الحقوق المشكلة في التعامل الخاطئ من بعض النساء

اما العفريت لو طلع لاى واحد او راجل زى اللى في الرسم مش هايطلب منه غير فلوس علشان يعرف يعيش في البلد دى

اما انا عن نفسي لو طلعلى مش هاطلب منه حاجة لان اللى انا عاوزاه مش بايد اى عفريت

عاوزه رضا ربنا اللى بعده كل حاجة هاتكون تمام وزى الفل

ايه دا انا اتكلمت كتير اوى معلش يا استاذ ناجى هى دى اخره حقوق المرأة وتعليمها

رغي في رغي

تحياتى لك وسلامى لاولادك العسولين

ذو الوجه المبتسم يقول...

اختى الصغيرة عاشقة ...... ا
بانتظارك بعد 5 رنات
اقصد تعليقات
هههههههههههه

تحياتى

ذو الوجه المبتسم يقول...

المعلم محمد صاحب المطعم - طعمية سخنة

الاول عاوز طعمية سخنة من المطعم يا عم محمد

وبعدين عاوزك تعلق على الرسمة الاولى ولا خايف ؟؟؟؟؟

حلو تعليقك على رسمة العفريت
بس اكيد عندك تعليقات تانية
بانتظارك
وشرفتنى بزيارتك الاولى
تحياتى

ذو الوجه المبتسم يقول...

ليس فقيرا من يحب

ايه ؟؟؟ رحتى فين
هو الموضوع محتاج قراءة
ههههههههههههههه
منتظرك تانى
بس اعملى حسابك هتعلقي اكتر من تعليق

تحياتى لك

ذو الوجه المبتسم يقول...

وردة
نورتى المدونة
تعليقك عاجبنى جدا
وتفكيرك منطقى وعقلانى وكمان الاكثر من كل ده دينى

عاوز اعرف السر
هتقولى ايه للعفريت ؟ ههههههههههه

ذو الوجه المبتسم يقول...

reem
حمدلله على السلامة
نورتى المدونة

مطالبة المرأة لحقوقها وبالحرية مش وحشة بس دا يتوقف على المرأة اللى هاتتعامل مع تلك الحقوق المشكلة في التعامل الخاطئ من بعض النساء

بالنسبة للعفريت
اعتقد انك اول ما تشوفى العفريت هيغمى عليكى
ههههههههههههههههههههه صح ؟

تحياتى

طوبة ذهب وطوبة فضة يقول...

3arf ah wagh el shabh hoa el a7teag zy ma amreka zla anfsna blma3ona wmnadrsh ntklm 3shan m7tagen lah brdo el a7teag llst mbekhlesh el rgala tadar tntaa bklma hahaha ay khdma gmel el modo3 tslm aydak

ستيته حسب الله الحمش يقول...

هات يا زألط يابني شيشة علشان ارد بمزاج على عمك ذو الوجه المبتسم
كح كح كح

ايه وجه الشبة بين الولية وامريكا؟
سهلة دي
مش محتاجة فكاكة
الأتنين بيعملوا لمصلحتك من غير ما ياخدوا رأيك ولا يحطوك في دماغهم وبيطبطبوا عليك ويلبسوك ولمؤاخذه السلطانية اخر حلاوة
كح كح كح يقطع الشيشة واللي شار بيها

اما عن حقوق المرأة فلا الراجل ها يعرف ياخدها تاني ولا يديها لها لأن للأسف يوم ما خدت شيء من حقوقها خدته بأمر أمريكا ومش حبا فيها ولا تقديرا لأنها نص المجتمع
وكان نفسنا ان اي تعديل في القانون يجي علشان يطابق الشرع والشهامة العربية
فجه من الغرب وعلشان يكسر الغرور الذكوري الشرقي فقط


اما عن امنياتي
فنفسي اكل بط وحمام
ربنا ينطقم من انفلونزا الطيور
كح كح كح
الله دي مش الشيشة
يالهوي دي انفلونزا الطيور
استر ياللي بتستر

ليس فقيرا من يحب يقول...

السلام عليكم

ازى حضرتك يا استاذ ناجى
كل سنه وحضرتك طيب

النت بس ما امهلنيش ارد فى وقتها

ليس فقيرا من يحب يقول...

انا الصراحه مفكرتش الا

فى حاجه واحده هاقول ايه

وهاطلب ايه من العفريت

ليس فقيرا من يحب يقول...

بص هو انا لو لقيت مصباح

علاء الدين هاطلب من العفريت

انه يحبسنى فى مكان فيه شوكلاته

وحلويات كتير كتير كتير

ويسبنى امزمز براحتى

هههههههههههههههههههههههههههههه

ليس فقيرا من يحب يقول...

هامشى بقه علشان المثل اللى بيقول

يابخت من زار وخفف

ঔღঔ نـــوارة ঔღঔ يقول...

الف الحمد لله على سلامتك قلقتني عليك ياراجل

والف الحمد لله على سلامتي كمان :]

بالرغم ان انا انثى الا اني ضد التحرر والحرية الي عمالين نسمع فيها بكل مكان في فرق بين حقوق المراة الي ترضي ربنا

وفرق بين التحرر و التسلط و الاسترجال وبرايي ماشاء الله المراة ماخدة حقوقها اهي محدش بيمسها

بالنسبة للعفرريت بقى يااااااااه دا انا طول عمري بحلم بيه آآه لو اشوفه بس

دا انا طلباتي مش بتخلص ودايما كنت بحلم اني بلاقي كنز واصحى على مفيش :]

مش هتعب روحي واقعد اطلب لما الاقيه هقوله شخصيا ^ـ*

تحياتي يا اخويا الكبير اوي :]

ذو الوجه المبتسم يقول...

طوبة ذهب وطوبة فضة
3arf ah wagh el shabh hoa ..
el a7teag .. zy ma amreka zla anfsna blma3ona wmnadrsh ntklm 3shan m7tagen lah brdo el a7teag llst mbekhlesh el rgala tadar tntaa bklma hahaha

حلو تعليقك بجد
تسلم ايدك
هههههههههههههههه

ذو الوجه المبتسم يقول...

ستيتة
تعرفى انا رسمت الرسمة دي مخصوص علشانك
هههههههههههههههههههه
علشان عارف انك زعيمة الحركة العلمية لانقلاب الستات ضد الرجالة

على فكرة تعليقك فطسنى على نفسي من الضحك
لانى تخيلتك بجد والشيشة بايدك وبتاخدى نفس طويييييييييل
على فكرى انا بادوخ منهاااا ومش باحب ريحتها هههههه الشيشة طبعا هههه

تحياتى لك اختى العزيزة

ذو الوجه المبتسم يقول...

ليس فقيرا من يحب

اولا انتى تنورينى باى وقت
دى مش مدونة ناجي بس
دى مدونتك انتى كمان بجد

وبعدين ياستى فين اللى يا بخت من زار وخفف
انتى مخففة قووووووى
انا عاوزك تزورى وتبيتى كم يوم مش ثوانى وتمشي
ههههههههههههههه

بالنسبة للشيكولاتة يا ستى
انا هابلغ العفريت ان يغرقك فى بحر شيكولاتة
اى خدمة

تحياتى اختى الصغيرة

ذو الوجه المبتسم يقول...

نوارة
اختى الصغيرة الجميلة
ازيك
بينى وبينك تعليقك عاجبنى برده لانه منطقى جدا

وبالنسبة للعفريت يا ستى
انا هاجيبه لحد عندك وتطلبى منه اللى يرضيكى

تحياتى

رامز عباس يقول...

أول انا سعيد بقدومك لمدونتي

ثانيا سعيد اكتر بتعرفك لمدونتي


ثالثا هطلب من العفريت انه يعمله مدونه احسن من شغلانه الفوانيس دى

ويدون عن ذكرياته العفرتيته

ذو الوجه المبتسم يقول...

الاخ رامز عباس
يعدت جدا بزيارتك
ومتنساش تسمع كلامى واوعى تبعد عن التدوين

وبخصوص العفريت هاحاول اقنعه يعمل لنفسه مدونة هههههههههه ويكتب فيها مذكراته

بس مقلتش تعليق عن المرأة وامريكا
خايف ولا ايه هههههههههههه

اتمنى تكرار الزيارة

تحياتى

fL0weR-giRL يقول...

السلام عليكم
***************
بجد وبدون نفاق الرسومات في غايه الجمال عن جد عم بحكي

انا علي ما اعتقد ان هي رافعه شعار بطالب الحريه من الرجال وسجنهم المعزب

هطلب ايه هطلب ايه هطلب ايه مش عارفه محتاره ولا خلاص هطلب عربيه BMW او TOYOTA
هههههههههههههههههههههه

** تقبل مروري **

mimi يقول...

ليييييييييييييه كدااااااااااااااا؟

ذو الوجه المبتسم يقول...

fL0weR-giRL
انتى تأمرى
العفريت هيحقق لك طلبك فورا
غمضي عينيك وفتحيها
هتلاقى العربية قدام البيت
ههههههههههههههههه
اى خدمة يا ستى

تحياتى

ذو الوجه المبتسم يقول...

mimi
مرحبا اختى الصغيرة

ليه كده
بصي يا ستى ليه كده
الجمعيات والمظاهرات اللى عاملين تعملوها ضد الرجالة وتطالبوا بالحرية النسائية
ايه رأيك فيها

وخلى بالك لو بصيتى للراجل اللى واقف قدام العفريت هتعرفى منه حاجات كتير

ومتنسيش العزومة على حسابك برده
هههههههههههههههه

هانتظرك تعلقي تانى

سمسم يقول...

السلام عليكم
المراة الي بطالب بحريتها اظن انها
غلطانة اوي لانها بكده بطالب بعبوديتها
والمراة فالاسلام محررة اكتر من اي مراة تانية
لان قمة الحرية هي العبودية لله
وعجبني انو في وجه شبه بين الستات دول وبين امريكا من برة هلا هلا ومن جوة يعلم الله
هههههههههههه
معلش
بس الراجل ده حيقول للعفريت " روح يا عم الله يسهلك لتكون حكومة ولا حاجة انا مش عاوز ايتها حاجة ده الريس مغرقنا بكرمو "

ذو الوجه المبتسم يقول...

سمسم
نورتى المدونة
تعليقك جامد قووووى وعاجبنى
بخصوص الحرية

اما بخصوص العفريت
بيسلم عليكى وبيقول لك شكرا انك مش تعبتيه

تحياتى لك

ليس فقيرا من يحب يقول...

السلام عليكم

كل سنه وحضرتك طيب

الا هيا المناسبه ايه

انا اعتقد انه عيد ميلادك

ولا ايه؟

عموما كل سنه وحضرتك طيب بمناسبه

النصف من شعبان

وكل سنه وحضرتك طيب على المناسبه

اللى انا مش عارفاها

تقبل تحياتى
فى حفظ الله

عاشقة الأحزان يقول...

السلام عليكم


كل سنه وحضرتك طيب ياناجى عيد ميلاد سعيد وعمر مديد

وكل سنه وانت طيب بمناسبه الايام الفضيله يارب يحقق ليك كل ما تتمنا امين

بالنسبه بقا للبوست انا طبعآ عن نفسى اكره الحريه قووى وبينى وبينك بكره امريكا كمااااااااااان


ههههههههههههههههههههههههه

اما بالنسبه للفانوس ده سر يا جميل
بس اكيد هطلب منه حاجه كويسه قوووى تسعد اللى قبلى اولا

لانى بحب الخير للناس بجد

دمت بكل خير وصحه وهنا

لنحيا فى اجواء الحب يقول...

مدونتك رائعة جدا

ومواضيعك شيقة وبالنسبة لموضوعنا

انا هاكلم ومش عايز حد يمد ايده

انا شايف ان البروباجندا اللى المراة بتعملها مش بتزود من حريتها دى بتنتقص منها مش عايز حد يزعل

المراة بدون مجاملة هى ارق شىء فى الوجود ولذلك المؤتمرات والحاجت دى مالهاش لازمة

وبالنسبة للعفريت انا عاوز منه حاجة واحدة انه يحل عنى لانى مش ناقص عفريت

يجى يقولى هات جنيه سلف اصل خلاص بقوا موظفين والحالة المادية بعيد عنك بالبلا

عذرا للاطالة

لك منى كل التقدير

شكرا للمرور الرائع

مصرى دائما

ذو الوجه المبتسم يقول...

ليس فقيرا من يحب

شكرا على تهنئتك بعيد ميلادى

وكل سنة وانتى طيبة

ذو الوجه المبتسم يقول...

عاشقة الاحزان .. انوس

كل سنة وانتى طيبة

ذو الوجه المبتسم يقول...

لنحيا فى اجواء الحب

شرفت المدونة

وانت تطول برحتك المدونة بتعتك

تحياتى لك